Kolem kanálu Dunaj-Odra-Labe stále krouží staří známí lobbisté

Po dokončení studie proveditelnosti výstavby vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe (dále už jen koridor DOL) a jejího představení v Senátu nastává ten pravý čas odhalit další velice podezřelá fakta o provázanosti osob a firem propagující tuto megalomanskou stavbu, proti které se bouří starostové obcí, vodohospodářští experti a v neposlední řadě ekologové. Z důkladného pátrání ve veřejných rejstřících vyplývá, že už desítky let se kolem celé věci točí stále jeden a ten stejný kruh lidí skrývající se za neprůhledné firmy a spolek.

V minulosti jsme poukázali na velice podivnou evropskou společnost DOE Europe, bez zastoupení na adrese svého sídla, bez webových stránek a s velkými finančními ztrátami, jejíž šéf Josef Drebitko se v roce 2013 ocitl na palubě českého vládního speciálu mířícího na ekonomické fórum v Pekingu. Hlavním záměrem této firmy je získávat 300 milionů ročně na státních splátkách za výstavbu vodního koridoru Hodonín-Dunaj a obřího překladiště pro lodě v Hodoníně. Kvůli čekání na výsledky studie proveditelnosti tento projekt stál zatím u ledu.

Dávná lobbistická trojice

Ještě když si projektu výstavby obřího překladiště pro lodě v Hodoníně ve spolupráci s čínskou společností Sinohydro začala všímat média, po březích řeky Moravy s novináři za zády chodil Ing. Jaroslav Kubec, tehdy jako zástupce společnosti DOE Europe (server iDnes ho popisoval jako „předsedu představenstva“ společnosti, v rejstřících uveden však není). Expert na lodní dopravu Kubec koridor DOL propaguje už od konce 80. let, kdy společně s Petrem Formanem a Tomášem Podzimkem ve šlusovickém agrokombinátu přesvědčovali o výstavbě dnes zesnulého Františka Čubu, který koridor DOL propagoval jako senátor a poradce prezidenta Miloše Zemana. Čuba se později stal předsedou představenstva společnosti Ekotrans Moravia, v ní po boku Formana, Podzimka a Kubce nacházíme také jméno Jana Vlčka, který pro změnu loboval za koridor ve jménu společnost DOE Europe.

Po zrušení této společnosti v roce 1993 se tato skupina dále pohybovala okolo akciové společnosti Vodní cesty, která se zabývala projektovou činností, výstavbou, provozováním a propagací malých vodních elektráren. Na adrese sídla společnosti sídlila také Podzimkova firma P&S a obecně prospěšná společnost Plavba a vodní cesty. Ta pravidelně vydává zmíněný čtvrtletník Vodní cesty a plavba. Krom toho Podzimek a Kubec vydali dvě publikace propagující jejich myšlenku – v roce 1996 Vodní cesty světa a o 11 let později Křižovatka tří moří.

Všechny cesty vedou ke Kubcovi

Podle svého životopisu stál Ing. Jaroslav Kubec v roce 1994 u zrodu Nadace vodních cest a od roku 1997 řídí českorakouské sdružení Dunaj-Odra-Labe, jehož cílem mělo být založení mezinárodní kapitálové společnosti pro výstavbu kanálu. Kubec také připravil koncept Evropské dohody o hlavních vnitrozemských vodních cestách mezinárodního významu (AGN). Dohoda ovšem není právně závazná a o stavbě koridoru v ní není ani slovo.  

Je absolutně pozoruhodné, že když v roce 2016 Ministerstvo dopravy ve výběrovém řízení o studii proveditelnosti vybralo tzv. Sdružení DOL, do něhož podle zveřejněné smlouvy patří Sweco Hydroproject, a.s., Aquatis, a.s. a právě Vodní cesty, a.s., Kubec si veřejně stěžoval, že i přeso čtyři miliony nižší nabídku výběrové řízení vyhrály firmy nenakloněné k výstavbě koridoru, přičemž v té době podle obchodního rejstříku ve Vodní cesty, a.s. figurovali Kubcovi lobbističtí známí – Podzimek a Forman. Forman navíc už minimálně 4 roky bezplatně radí o koridoru DOL prezidentu Zemanovi.

Tady ale podivnosti vůbec nekončí, ba naopak – komplikovaný propletenec pokračuje dál. Zmínky o Sdružení DOL jsou dvě – existuje Asociace DOL, ta nejznámější a nejvýraznější lobbistická skupina s předsedou Janem Skalickým, a méně známé českorakouské Sdružení DOL, které řídí Kubec. Podle veřejného rejstříku spolek s názvem Asociace DOL sídlí na místě Kubcova trvalého bydliště ve Vraném nad Vltavou, kde má Kubec také zapsanou živnost.

Pozn.: Asociace Dunaj-Odra-Labe má stejné sídlo jako Kubcova živnost. Dle výpisu z katastru nemovitostí bude dům na této adrese jeho bydlištěm

Na konci roku 2017 Forman a Podzimek definitivně opustili Vodní cesty, a. s., protože společnost koupil předseda Asociace DOL Jan Skalický. Ačkoliv se Skalický legitimně brání, že firmu koupil až po získání lukrativní nabídky od Ministerstva dopravy, zakázku podle smlouvy získalo Sdružení DOL – sdružení firem zastoupených společností Sweco. Ve veřejném rejstříku figuruje jen Asociace DOL. Je tedy velice pravděpodobné, že vrchní lobbista Skalický v roce 2017 koupil od Kubcových lobbistických kolegů firmu, která v rámci sdružení firem (opět) spojeného s Kubcem vypracovala pro Ministerstvo dopravy studii proveditelnosti. 

Koho Asociace DOL zastupuje?

Ve svém životopise, který archivovala Wikipedie, Skalický uvedl, že od února 2010 pracoval jako místopředseda Asociace DOL. Podle veřejného rejstříku byl spolek založen 14. dubna 2010. Jelikož sídlo spolku sídlí přímo v Kubcově domě ve Vrané nad Vltavou, je možné, že v tu dobu předsedou spolku byl sám Kubec, nebo někdo z jeho lobbistických společníků.

Z veřejného rejstříku nelze bohužel žádné další údaje vyčíst, protože spolek nezveřejnil žádné listiny. Webové stránky tohoto spolku jsou nefunkční, ačkoliv doména byla zaregistrována už v prosinci 2014 právě Skalickým. Nabízí se tedy otázka – koho Asociace DOL zastupuje? Kdo tento spolek platí? Vzhledem k tomu, že podle jediné (ze zákona povinně) zveřejněné smlouvy pod sdružení DOL spadají firmy Vodní cesty, Aquatis a Sweco, můžeme předpokládat, že tato asociace zastupuje stavební lobby.  

Pozn.: Ať už je to Sdružení D-O-L, anebo Asociace Dunaj-Odra-Labe, všechny cesty vedou ke Skalickému a Kubcovi 

Skalický jako místopředseda Asociace DOL od července 2011 pracoval na Ředitelství vodních cest. Napřed jako zástupce ředitele realizoval investiční projekty infrastruktury na vodních cestách a pak byl Ministerstvem dopravy pověřen řízením celého Ředitelství. Do září 2013 se tak mohl setkávat nebo jednat s dalším zástupcem společnosti DOE Europe Ing. Janem Vlčkem. Ten v tu dobu pracoval jako ředitel Odboru plavby na Ministerstvu dopravy.

Ještě podivnější je fakt, s jakým krytím na veřejnosti vystupuje Kubec. V pozvánce na senátní slyšení 14. června 2019 figuruje jako „expert na vodní stavby.“ Není zde ani jedna zmínka o jeho 30 letých aktivitách spojených s koridorem DOL.

V rámci možné výstavby koridoru DOL už se nepočítá s výstavbou oderské větve, ve hře jsou už jen řeky Labe a Morava. Mezi experty, vědci a ekology má však tento projekt minimální podporu. To nic nemění na tom, že Asociace DOL vystupuje jako legitimní lobbistická organizace v čele s arogantním zastáncem Skalickým s cílem získat stamiliardové zakázky pro stavební firmy. Když vezmeme v úvahu, že všichni tři ze zmíněné trojice oslavili 70 let a František Čuba v červnu 2019 zemřel, Skalický vytváří novou generaci stoupenců. 

Komentáře

U tohoto článku nejsou žádné komentáře.
Pro přidávání komentářů se prosím přihlaste!

Související články