Chytré závodní automobily spojené se smartphony

Samostatné automobily jsou již dlouhou dobu hudbou budoucnosti. Od prosté spolehlivosti vozu a kýžené co nejnižší spotřeby jsou vyslyšeny požadavky na samostatné parkování, automatické otevírání dveří či dobíjení u elektromobilů. Autonomní pohyb je za dveřmi. Co na to svět motosportu?

Snaha co nejvíce zredukovat nároky na řidiče je v automobilovém průmyslu hnacím motorem většiny automobilek. Právě úplná volnost rukou majitele vozu je něco, čím se zabývají zejména asijská část výrobců aut, u nákladních vozů pak například německý Daimler. Dle odhadů by takové vozy mohly vyjet do plného provozu někdy okolo roku 2020.

Foto: Wikimedia

Formule 1 i bez řidiče?

Již nyní se ovšem objevují první futuristické návrhy, jak by mohly vypadat závodní vozy například ve formuli 1. Jak velký podíl na výsledné jízdě ovšem bude mít závodník, respektive zda vůbec vozidlo bude ještě člověk řídit, není dořešené. Jedno je jisté, seriál závodů robotických vozidel již byl založen a tak dostává počítač na kolečkách zelenou. Studie vozu od McLarenu je nicméně bezpochyby působivá.

V tomto případě se jedná o hybridní vůz s elektrickým i klasickým pohonem. Ten elektrický je dobíjen pomocí solárních panelů pokrývající celý povrch vozu. V návrhu nechybí ani dobíjení pomocí rekuperace či indukcí z elektrifikovaného okruhu. Celý vůz je kapotovaný nejen kvůli aerodynamice, ale i vzhledem k solárním panelům. Senzory ve voze pak hlásí tak říkajíc vše. Od teploty a opotřebení pneumatik, přes brzdy a pružení, což by se ještě dalo očekávat, až po zdravotní stav řidiče, tedy jeho tep, pocení, reakce a případnou únavu. Pokud se pak systému nějaká z hodnot nebude zdát, zavelí k cestě do boxů případně odstoupení ze závodu.

Jaký bude autonomní supersport?

Druhý směr moderních sportovních vozů pak nastínil koncept Faraday Future FFZERO1, elektromobil ultramoderního designu s precizní karoserií maximálně snižující odpor vzduchu při jízdě. Zvláštností však je interiér, respektive ovládání vozu. Ten by totiž měl být plně autonomní. Ač nabízí jednomu komfortně usazenému řidiči jisté možnosti výběru a ovládání, futuristický volant s chytrým telefonem uprostřed naznačuje, že se spíše jedná o samochod.

Autonomní pohyb tohoto vozu by měl být umožněn jak na klasických silnicích, tak závodních tratích, kde si vůz bude vypočítávat nejideálnější stopu a flexibilně reagovat na předchozí nasbírané informace. Získanými zkušenostmi se tedy bude učit rychlejší jízdě. A že to nebude jen tak ledajaký vůz pro nákupy, naznačují parametry výkonu čtyř elektromotorů, které nabízí rovných 1000 koňských sil. Z 0 na 100 km/h by se měl vůz dostat za 3 sekundy, přičemž maximální nabízená rychlost je stanovena na 320 km/h.

Co s volným časem při řízení?

Nejsou-li tyto vozy přímo dle vašeho gusta a spíš přemýšlíte, jak by se dal využít volný čas v autonomním vozidle, pokud tedy nebudete raději kontrolovat každý pohyb vozu, zde je pár možností. Krom pletení či čtení knih nabídne nejedno řešení chytrý telefon případně jeho tabletová alternativa, která je součástí těchto moderních strojů. Na něm si kromě pravděpodobné možnosti úpravy nastavení jízdy vašeho vozu zvolíte příjemnou hudbu, zahrajete nějakou hru či splníte některou ze svých denních radostí a starostí. Zejména se jedná o internetové služby, kde můžete sledovat live výsledky svých oblíbených sportovních klubů nebo právě motosportu, číst pracovní i soukromé emaily, noviny nebo třeba hledat nějaký recept na dobrou večeři.

Foto: Wikimedia

Nelze opomenout ani sociální interakce, při kterých si odbudete telefonát s rodiči či tradičně příjemný pohovor s tchýní. Otázkou však bude možnost využití aplikací pro sociální sítě, které jsou aktuálně považovány z hlediska bezpečnosti provozu za horší než samotné telefonování. Právě bezpečnost těchto vozů je bezesporu otázka na svém místě. Klíčové je pak zejména dilema při hrozící

dopravní nehodě, kdy je nevyhnutelný vznik obětí, tedy takzvané tramvajové dilema. Ve volném překladu jak se má umělá inteligence zachovat u neřešitelné situace, kde buď zemře řidič při srážce, nebo chodci, které přejede vůz při vyhýbání se překážce. Snad to do vypuštění prvních autonomních vozů bude ke spokojenosti všech účastníků silničního i okolního provozu vyřešené.

Komentáře

U tohoto článku nejsou žádné komentáře.
Pro přidávání komentářů se prosím přihlaste!

Související články