DOE Europe začíná po hlasování o referendu vyhrožovat: Přístav postavíme na Slovensku

Od podepsání memoranda o spolupráci města Hodonín s firmou DOE Europe SE při výstavbě obřího překladiště zboží v Hodoníně uplynul rok a tři měsíce a o projektu je stále minimum informací, protože firma tajemného podnikatele s řadou velkých konexí Josefa Drebitka nedodala žádné podklady, aby došlo ke změně územního plánu Jihomoravského kraje. Další ránu projekt dostal na setkání zastupitelstva města Hodonín 28. 6, kdy se dva zastupitelé za Stranu Svobodný občanů, Petr Buraň a Terézia Išková, pokusili vyvolat o celé věci obecní referendum. Avšak neúspěšně.

Podle hlasů zastupitelů na jednání se zdá, že ačkoliv město za zády s firmou DOE Europe jedná a podepsalo s ní memorandum o spolupráci, že jde vlastně o „soukromou investici na soukromých pozemcích,“ a tak město těžko výstavbu překladiště zastaví. Tato soukromá investice, patrně z peněz čínských bank, protože DOE Europe je ztrátová firma, se ovšem týká obyvatelů města a obyvatelů celé země, protože má být součástí kanálu Dunaj-Odra-Labe (kanál DOL), který má splácet český stát 300 miliony ročně, a také ohrozí ekosystém v povodí řeky Moravy. Kanál DOL má být navíc součástí čínského projektu Hedvábné stezky, což může s sebou nést vážné geopolitické důsledky.

Pokud jde tedy o soukromou investici na soukromých pozemcích, jak tvrdila např. bývalá starosta Milana Grauová, proč radnice s firmou DOE Europe tak intenzivně jedná? Na začátku června 2016 přijela na Slovácko čínská delegace ze společnosti SynoHydro, která podepsala s DOE Europe při příležitosti návštěvy čínského prezidenta Xi Jinpiga v ČR memorandum o spolupráci, společně s Drebitkem na jednání s představiteli města Hodonín, kde byli slavnostně přivítání s večeří, a následně i Holíč na slovenské straně řeky Moravy.  Delegace se zúčastnili také Ing. Jan Vlček a Ing. Jaroslav Kubec, kteří už loni vystoupili v zastupitelstvu města Hodonín s prezentací.

FOTO: Drebitko, Kubec a Číňané jednají s hodonínským starostou Milanem Lúčkou (zdroj)

Další čínská návštěva už se takovou mediální pozornost nepřilákala. 28. 6. deník Slovácko uvedl, že Hodonín navštívila delegace společnosti China Communication Construction. Už při první návštěvě se tvrdilo, že část delegace nestihla vyřídit víza.

Jedna z dalších schůzek se uskutečnila 16. května 2016 se na radnici v přítomnosti Správy vodních cest. V článku pro Hodonínské listy to uvedl starosta Milan Lúčka a vedoucí odboru rozvoje města Dalibor Novák. Novák za toto překladiště loni lobboval i v sousední obci Lužice, kde podle zápisu zastupitelstva představil prezentaci soukromé firmy a sám řekl, že „neví, zda si firmu někdo prověřoval.“

Je také evidentní, že ačkoliv zástupci města jednají s Číňany a zástupci firmy DOE Europe, přejí si změnu územního plánu kraje bez jednání s majiteli přilehlých pozemků, na kterých se zemědělsky hospodaří.

V tomto případě je tedy jasné, že se projekt týká obyvatel města a obyvatel republiky, i když jde o soukromou investici. Referendum tedy není vůbec špatný nápad, návrh ale podpořili jen tři zastupitelé. Je nutno ale říct, že možná je na něj moc brzy, protože firma nebyla doposud schopná dodat konkrétnější návrhy:

Než ke stavbě dojde, čekají společnost zřejmě velmi těžká jednání. Jihomoravský kraj jí doporučil zpracovat na projekt územní studii, firma prý poskytla kraji pouze základní nákres překladiště a nedostatečné informace.

„Z podkladů, které jsme dostali, už ale vyplývá, že lze očekávat střety s jinými zájmy. Například kvůli chráněným ložiskovým územím, ochraně přírody v oblasti Dolní Moravy i energetickým sítím. Je důležité prověřit také otázku dopravy a zajištění dodržení limitů hluku a znečištění ovzduší,“ uvedl krajský radní Antonín Tesařík (KDU-ČSL), který má na starosti územní plánování.

Teprve po tomto prověření, řešení a projednání může být projekt promítnut do územního plánu kraje.

Přes překážky ohledně referenda Jan Vlček z DOE Europe začal naznačovat, že překladiště firma postaví na Slovensku. „Pokud nám někdo bude neustále stavět překážky do cesty, může se stát, že překladiště postavíme na slovenské straně,“ řekl. Je jasné, že se firma snaží město zatlačit argumentem, že přivede pracovní místa a velkou investici. Stále si ale nemůžeme být jisti.

 

Komentáře

U tohoto článku nejsou žádné komentáře.
Pro přidávání komentářů se prosím přihlaste!

Související články