Facebook čím dál víc preferuje placený obsah

Na serveru Lupa.cz vyšel článek o tom, že Facebook utahuje kohoutky a omezuje obsah těm, kteří za propagaci neplatí. To už tak akorát podtrhuje, že z této sociální sítě se stává čím dál větší podvod a ztráta času.

Zatímco se Facebook snaží nevědomé uživatele, kteří nemají ponětí, jak vůbec Facebook správně použít, co nejdéle udržet na síti, bezplatný obsah je čím dál více bezvýznamnější. Jako příklad můžeme uvést naši stránku. Snažili jsme se následovat pravidla expertů sociálních sítí, ale nešlo to. Dříve se doporučovala placená propagace příspěvků s nejvyšším počtem oslovených uživatelů. Dnes se očividně doporučuje propagace všech příspěvků. Proto tato sociální síť není pro média vhodná – informace se daleko zadarmo nedostane.

 Propagovaný příspěvek „osloví“ i 25 192 lidí. Podle statistik našeho webu a webu Koalice STOP HF tento článek nepřečetlo ani tři tisíce lidí.

 Bezplatný příspěvek. Počet oslovených lidí je 160. Tolik lidí ale na něj nekliklo.

Různí experti doporučovali postovat příspěvky maximálně dvakrát denně. To se ale vztahovalo pro obchod. Pokud máte stránku zaměřenou na zpravodajství, nepochopitelé řazení příspěvků udělá uživateli na zdi totální chaos. Některé velké televizní stanice dávají na Facebook i aktuální zprávy (BREAKING NEWS). To je vám k ničemu, když se vám na zdi objeví až za 16 hodin...

Na Facebooku je očividně moc přidávat více jak dva příspěvky denně. Někteří vám řeknou, že dát „lajk“ nestačí, musíte se také „přihlásit k odběru…“ Tak či tak je to absolutní nesmysl, budete muset připlatit…

Absolutně největším podvodem této sociální sítě je krádež návštěvnosti webů, protože síť je omezena jen na registrované uživatele. V tomto má výhodu Twitter a Google+, protože vám příspěvky podle klíčových slov najde webový vyhledávač. V případě Facebooku to nejde.

Než byly tyto sociální sítě, uživatelé na weby chodili přímo. Nepotřebovali vidět, že na někdo hodil příspěvek na Facebook. Dneska je to úplně jinak. Lidé se proto musí tento dost blbý zvyk odnaučit. Webové stránky tímto přicházejí o návštěvy.

V tomto kontextu je dalším průšvihem nově zavedené blogování na Facebooku. Pokud chcete psát příspěvky pomocí jejich blogové služby, opět omezíte jeho viditelnost na pár desítek registrovaných uživatelů a internetové vyhledávače tento obsah nenajdou.

V posledních měsících Facebook hodně investuje do videa. Když dlouho před tak masivním uplatňováním autorských práv začínal server YouTube, zdá se, že podobnou službu plánuje i Zuckerberg, server zaplavily tisíce videí. Uživatelé nahrávali videa, která jim nepatřila, hudební videoklipy, filmové úryvky atd. YouTube časem začal ustupovat žalobám, začal veškerý nelegální obsah mazat a vydavatelství začala mít vlastní kanály pro šíření obsahu. Facebook neochraňuje nezávislé tvůrce a nechá zobrazovat zpoplatněná videa (říká se tomu „komerční využití“), aby je vidělo více lidí. Pravidla jsou ale stejná jako u postování příspěvků…

Nejpodstatnějším aspektem jsou diskuze. Druhotní sdílené příspěvků jedním uživatelem na jeho zeď je víceméně k ničemu, má to zhruba stejný efekt, jako prvotní sdílení. Aby příspěvek vidělo co nejvíc lidí, musí se diskutovat. Pokud diskutujete, zobrazí se vám příspěvek na zdi vašeho profilu a tam jej uvidí další. To stejné platí pro tzv. lajky. Za úspěšný příspěvek se považuje nekonečná diskuze pod ním, několikanásobné sdílení a více jak deset „lajků“. Jinými slovy, musíte udržet uživatele co nejdéle u obrazovky. Proto vidíte u spousty příspěvků otázky typu „Jaký na to máte názor vy?, Myslíte si, že…?“ A v tom je ten zásadní problém.

Spousta lidí Facebook považuje za hospodu, kde si mohou říkat, co chtějí. Bohužel tomu tak není. Stává se z toho veřejná platforma. Tam kde jsou lidé, tam je kriminalita. Facebook totiž nejsou jen stránky, ale místem pro nekonečné konverzace lidí absolutně o ničem. Namalovaných puberťaček, co si dělají „selfie“ (nejodpornější slovo, které tato civilizace kdy vymyslela), týpků, co se chlubí svým opilectvím nebo svaly, a rodičů, kteří se vyvěšují fotografie svých dětí. Hlavní ale je, že diskutují. O tom to je.

Otázkou zůstává, jak na to? Facebook musí sloužit jako doplňkový nástroj přinášející návštěvnost webu. Nikoliv jako nástroj vytvářející hlavní podíl návštěvnosti. To už pak můžete rovnou blogovat na Facebooku. Internet je pro všechny, Facebook jen pro někoho. Proto bychom se spíše na Facebook měli dívat jako na marketingový nástroj.

Foto: WikiMedia

Komentáře

U tohoto článku nejsou žádné komentáře.
Pro přidávání komentářů se prosím přihlaste!

Související články