Neznámý stavitel kanálu Dunaj-Odra-Labe zas tak neznámý nebude

Na česko-čínském podnikatelském fóru při příležitosti březnové návštěvy čínského prezidenta v České republice byla podepsána dohoda mezi společností Sino Hydro a společností DOE Europe SE o výstavbě kanálu Dunaj-Odra-Labe. V seznamu uzavřených dohod je jen k této věci uvedeno, že se jedná o analytickou fázi projektu. Ať už je to cokoliv, tento nerealistický projekt, jehož cena se odhaduje na 350 miliard korun, má hned několik úhlů – přístavní překladiště v Hodoníně by vyneslo miliardy bývalému ministrovi zemědělství ve vládě Miloše Zemana Janu Fenclovi a, dle našich zjištění, tajemný jednatel na tento projekt finančně nezaopatřené společnosti DOE Europe Josef Drebitko toho skrývá daleko víc, než se na první pohled může zdát.

FOTO: Morava se dá přejít i pěšky, tak nějak tudy ale mají proplouvat nákladní lodě (WertyzReport)

Město Hodonín 20. dubna 2015 schválilo memorandum o spolupráci s DOE Europe SE o vybudování Multimodálního logistického centra Hodonín – Holíč.  Když se poprvé objevily zprávy o tom, že společnost DOE Europe, a. s., plánuje v Hodoníně vybudovat za jednu miliardu korun obrovské přístavní překladiště, mnozí obyvatelé města a jeho okolí se divili, jak je možné, že v řece Moravě, kde už kvůli drastickému suchu není několik let v kuse dostatek vody, proplují těžké nákladní lodě. V dokumentech přiložených k memorandu stojí:

Základní myšlenkou záměru je zajištění optimální – tj. kratší a hospodárnější trasy pro výměnu zboží mezi centrální částí Evropy a Dálným Východem (Čína, Indie, Jižní Korea atd.) ve srovnání s konvenční trasou přes severomořské přístavy, a to bez prodloužení doby přepravy zboží. Předpokládají se zejména přepravy náročnějšího zboží v kontejnerech (objem přepravovaných kontejnerů mezi Dálným východem a Evropou činí dnes 100 mil TEU/rok a trvale roste), ale také přepravy jiných nákladů (např. osobních automobilů) i hromadného zboží. Základem trasy (New Silk Road) je dunajská vodní cesta navazující na námořní cestu přes Suezský průplav. Na trasu je samozřejmě možno převést i přepravy ve styku se Středomořím, zeměmi při Černém moři atd. Cílovým bodem ve střední Evropě je multimodální logistické centrum (MLC) v prostoru Hodonín – Holíč, napojené na Dunaj krátkou odbočkou.

Plánovaná průmyslová zóna v Hodoníně

Podle odhadů by případné vybudování kanálu Dunaj-Odra-Labe mělo velké ekonomické a environmentální dopady, kritika se na projekt sype ze všech stran:

Proti zamýšlené výstavbě jsou přírodovědci a ekologové. Podle nich případná stavba průplavu značně poškodí životní prostředí v jeho okolí. Umožní totiž rozšíření nepůvodních rostlin do české přírody – například křídlatky a netýkavky, dále způsobí vysoušení krajiny a také pokles hladiny a zásob podzemních vod. Kanál by se také podle nich mohl stát nepřekročitelnou překážkou pro migrující živočichy. Kritici dále odmítají, že by byl průplav důležitým protipovodňovým opatřením.

Takové závěry uvedli před rokem a půl ve společném stanovisku. Pod něj se podepsali zástupci přírodovědeckých a ekologických fakult Masarykovy, Palackého, Karlovy a Jihočeské univerzity. Svůj podpis připojili také zástupci České společnosti pro ekologii, Koalice pro řeky nebo České limnologické společnosti, která se zabývá výzkumem kontinentálních vod.

Jejich stanovisko je totožné s prohlášením komise Akademie věd ČR pro životní prostředí z února 2014, podle kterého nemá v současnosti stavba ekonomické, sociální ani ekologické zdůvodnění.

I přes tyto dohady a nedostatek studií po návštěvě čínského prezident Xi Jinpinga DOE Europe oznámila, že je připravena za pomoci investorů z Číny začít stavět prvních 82 kilometrů kanálu z Hodonína k Dunaji. "Máme vše připravené. Můžeme to předložit na stříbrném podnose. Stát by nemusel nic platit, jen by dohlížel, jestli je všechno v pořádku," tvrdil v březnu Drebitko. Firma se k výstavbě zatím nijak zvlášť nehrne. Překladiště totiž naráží na malý finanční problém – pozemky bývalého ministra zemědělství Jana Fencla.

Faktor Fencl

Bývalý ministr zemědělství za vlády Miloše Zemana Jan Fencl, za kterým sám Zeman každý rok do Hodonína jezdí, se tak nějak může stát obrovskou překážkou. Loni v srpnu Česká televize uvedla v pořadu Reportéři krátkou reportáž o tom, jak by změna územního plánu naplnila Fenclovi kapsu:

Hodonínská radnice v rámci podepsaného memoranda přislíbila změnu územního plánu tak, aby na nynější orné půdě mohl vyrůst průmyslový areál. Tato změna územního plánu by přitom mnohonásobně zvedla hodnotu pozemků rodiny bývalého Zemanova ministra. Podle Jaromíra Dvořáka z vedení Asociace realitních kanceláří ČR by cena z 15 korun za metr čtvereční vyskočila na cenu 300 až 500 korunami za metr čtvereční. Starostka Hodonína Milana Grauová ale tvrdí, že o změně územního plánu by se mohlo uvažovat až ve chvíli, kdy by projekt měl celostátní podporu.

I když Fencl takové spekulace odmítá, fakta hovoří jinak: Drebitko byl v roce 2014 se Zemanem na návštěvě Číny. Kanál Dunaj-Odra-Labe je navíc Zemanovým velkým snem stejně jako může být obrovské bohatství pro jeho kamaráda Fencla. „Pan ministr Žák mně jako dárek k narozeninám věnoval harmonogram výstavby tohoto kanálu, který by měl být dobudován v roce 2039, tedy v době, kdy mně bude devadesát pět let. Očekávám, že v plné svěžesti tento kanál otevřu. Jednak je to stavba, o které snil Karel IV., o které snil Tomáš Baťa, a to těžko byli megalomani. Je to můj oblíbený projekt, ale nelekejte se, nebudu vám ho vnucovat,“ řekl o projektu Zeman.

Pokud byl Drebitko se Zemanem v Číně a jeho zástupce se účastnil i česko-čínského podnikatelského fóra v Praze, můžeme spekulovat o tom, jak moc je Drebitko napojen na politiku, anebo na lobbistickou operaci Jaroslava „LuftJardy“ Tvrdíka, Smíšenou česko-čínskou komoru vzájemné spolupráce. Drebitko se zdá na první pohled velice nenápadným člověkem. I když není vidět, má zdá se velice dobré konexe, které vedou až ke Karlu Schwarzenbergovi.

Josef a Joseph Drebitko

Společnost DOE Europe SE, a. s. má jednoho jednatele, tím je Josef Drebitko. V dozorčí radě společnosti sedí jeho manželka Iva Drebitko. V Obchodním rejstříku nalezneme dvě osoby tohoto jména na stejné adrese – Josefa Drebitka a Josepha Drebitka. Patrně se jedná o stejnou osobu, protože i v anglicky psaných článcích je vedený jako „Joseph.“ Když to všechno sečteme, kolem těchto jmen se točí zhruba 15 firem a 30 různých lidí.

Josef Drebitko byl nebo stále je zapojen ve firmách Activ, a. s.; Technický Informační Servis, akciová společnost; DIRECT pay, s. r. o.; SHIPPING INVESTMENT CZECH REPUBLIC, s. r. o.; D. Z. SUN, s. r. o.; CZECH PARKING, s. r. o.; D & COMM spol. s. r. o; a Angeles, a. s.

Pod jménem Joseph Drebitko nalezneme společnosti Activ a. s. Praha; D. Z. SUN, s. r. o.; Z-Group Stell Holding; Železárny Veselí, a. s.; Železárny Hrádek, a. s.; Reality Hrádek, a. s.

Na Slovensku je Drebitko vedený v rejstřících také dvěma jmény. Zapojen je nebo byl do společností City Parking Group, s. r. o.; City Parking Group Slovakia, s. r. o.; PANMED.SK, s. r. o.; Pisces Capital Energy, s. r. o.; a VEXIKOM, s. r. o.

I když projekt zaplatí převážně zahraniční investoři, DOE Europe SE nemá ani webové stránky, podle veřejného rejstříku navíc tři roky po sobě (2012-2014) vykazovala účetní ztráty v hodnotách okolo půl milionu korun.

S ohledem na jeho podnikatelské aktivity se nabízí otázka, kdo tedy Josef Drebitko je? Média podsunovala myšlenku, že jde o neznámého podnikatele, a tudíž riskantní byznys, ale projekt takového formátu jen těžko provede firma s nezkušeným a neznalým jednatelem, a tak musel zanechat nějakou stopu…

Ve svém krátkém resumé na stránkách společnost Angeles, a. s. uvedl, že vystudoval ČVUT, pařížskou univerzitu Université de Paris Sud, Institut de Commerce International de Paris. Daleko zajímavější je životopis jeho ženy Ivy Drebitko.

Neziskový sektor

Velkým podnikatelem se zdá být i jeho manželka Iva Drebitko. Ta ve svém oficiálním životopise uvedla: „Ing. Arch. Iva Drebitko je absolventkou Fakulty Architektury v Brně a École d‘Architecture UP7 v Paříži. Jako architektka působila od roku 1982 v atelieru Oscara Niemayera v Paříži a Brazílii a v 90. letech se specializovala na kliniky a zdravotnická zařízení ve Francii. Koncem 90. let byla pozvána, aby otevřela a řídila pobočku americké architektonické společnosti HOK v Praze. Od té doby žije a dělí své aktivity mezi Prahou a Paříží. Dnes je partnerem společností Three P Ltd. a Angeles a.s. v oblasti investičního poradenství. V Praze založila Klub mecenášů TRIGA, je spoluzakladatelkou české pobočky Washington National Museum of Women in the Arts.“

Pojďme se podívat na dvě neziskovky, které uvedla – Klub mečenášů TRIGA a Washington National Museum of Women in the Arts, protože nás tyto neziskovky zavedou k docela zajímavým lidem.

Klub mecenášů TRIGA podle webových stránek klubu založila Iva Drebitko v roce 2004. Cílem klubu je „rozvíjet existující vysoký kulturní odkaz země a její široký potenciál, pomáhat rozvíjet mezinárodní kulturní kontakty, pomáhat mladým českým talentovaným umělcům, stimulovat zahraniční zájem o českou kulturu o scénu Národního divadla a prosazovat tvorbu Národního divadla na širším mezinárodním poli.“

Mezi další členy a spoluzakladateli klubu najdeme neznámá jména jako Leonor Araujo Pedauye, Radka Bémová, Catherine Canabiss, Daniel Dvořák, Karolína Jahnová, Otto Jelínek, Johannes Kinsky, Dr. Margot Klestil-Löffler, Maya Lukas, Ivo Mathé, a jedno velice známé - Karel Schwarzenberg. Na fotografiích naleznete také např. bývalého ministra zahraničí Cyrila Svobodu a také protiteroristického experta Andora Šandora.

FOTO: Josef a Iva Drebitkovi vedle spoluzakladatele Klubu mecenášů TRIGA Karla Schwarzenberga (Zdroj)

FOTO: Sezona 2005/2006. Iva Drebitko a Cyril Svoboda (Zdroj)

Kromě Klubu mecenášů TRIGA Iva Drebitko společně s dalšími ženami založila českou pobočku americké neziskovky Washington National Museum of Women in the Arts (NMWA). „Podporujeme a rozvíjíme tvorbu českých umělkyň a umělkyň žijících a tvořících na území ČR. Vyzdvihujeme jejich význam pro kulturní dění a prezentaci země. Stimulujeme zájem o uměleckou tvorbu českých žen na domácím a mezinárodním poli, organizujeme kulturní události určené nejen pro odborné publikum, ale také pro širší veřejnost,“ stojí na jejich webových stránkách.

Na tomto projektu není nic zvláštního, pokud se nepodíváte, kdo jej podporuje - České Ministerstvo zahraničí, Americká ambasáda v Praze, Senát parlamentu České republiky, Mezinárodní hudební festival Pražské jaro, Ministerstvo kultury, Ministerstvo zahraničních věcí, Suverénní řád Maltézských rytířů v České republice a České centrum v New Yorku.

FOTO: Neziskovku, kterou založila Iva Drebitko, zaštiťuje česká vláda.

Manželé Drebitkovi pak byli dále vyfoceni jako přátelé neziskovky CEELI Institute Prague ve Vile Gröbovka. CEELI Institute Prague je další pravdoláskařskou neziskovkou, která si dala za úkol vzdělávat reforméry prostřednictvím různých protikorupčních a aktivistických programů. Její vznik oznámila americká ministryně zahraničí Madeleine Albrightová a pásku ve Vile Gröbovka přestřihával Václav Havel.

Na stejné recepci k oslavám dokončení rekonstrukce prvního patra vily se objevili architekti, umělci, doktoři a právníci. Nejznámějším jménem na recepci bylo to Pavla Svobody (KDÚ-ČSL), který v tu dobu dělal stínového ministra zahraničí výše zmíněnému Cyrilu Svobodovi. Pavel Svoboda, dnes europoslanec, je tvrdým zastáncem obchodní úmluvy mezi USA a Evropskou unií (TIIP), který jakoukoliv kritiku této úmluvy svádí na „ruskou propagandu“ a podporuje evropské sankce na Rusko kvůli anexi Krymu.

Manželé Drebitkovi byli na této recepci vyfoceni po boku doktorů Ústřední vojenské nemocnice Zdeňka Klézla a Radky Klézlové a dánského velvyslance Jorgena Bojera.

30. srpna 2005 byl Drebitko jako předseda představenstva Activ, a. s. také vyfocen v pražské restauraci Hergetova cihelna v rámci podnikatelského setkání po boku generálního manažera pivovaru Lobkowitz Williama E. Lobkowitze a předsedy představenstva Komerční banky Philippeho Ruchetona. Pivovary Lobkowitz nedávno padly do rukou čínské CEFC Jaroslava Tvrdíka.

A co Jarda LuftJarda?

Z dostupných informací na webu není jasné, jak se Drebitko společně s dalšími podnikateli v roce 2014 dostal do letadla prezidenta Miloše Zemana ve směru Peking. Výlet podnikatelů do Číny zorganizovala lobbistická organizace bývalého ministra obrany Jaroslava Tvrdíka, Smíšená česko-čínská komora vzájemné spolupráce.

Ačkoliv je v podnikatelském prostředí velice aktivní, Drebitko se pohybuje kompletně mimo radary. Možná proto je médii považován za „neznámého“ podnikatele. Zas tak neznámý ale nebude, v prezidentském letadle s ním seděli zástupci těch nejznámějších společností působících v ČR a byla mu přihrána pohádková zakázka.

Manželé Drebitkovi jsou lidmi, kteří rozhodně stojí za pozornost stejně jako celý projekt kanálu Dunaj-Odra-Labe. V sázce jsou nejen stovky miliard pro stavební lobby, ale hlavně životní prostředí.

 

Komentáře

U tohoto článku nejsou žádné komentáře.
Pro přidávání komentářů se prosím přihlaste!

Související články