Přijde s novým rokem vystřízlivění?

Ani jsme se pořádně neotočili a máme zde rok 2016. Zpravidla bývá zvykem bilancovat rok předchozí a chlubit se velkými úspěchy. Abychom ale byli upřímní, není co bilancovat, protože situace už několik let stojí na stejném místě, stále se řeší ty samé problémy a ubývá motivace v tomhle nadále pokračovat. Přicházíme už jen k názoru, že se všechno doposud dělalo špatně. Názorné příklady nám poskytuje současnost.

Situace v samozvaných nezávislých médiích

Co si představit pod pojmem „nezávislé médium?“ Znamená tento výraz jen finanční nezávislost? Jsou média obsahově nezávislá? A daleko důležitější otázka, jsou média myšlenkově nezávislá? V roce 2015 zde naprosto explodoval trend s názvem „ruská propaganda.“ Tento trend má dvě strany – stranu obviňovatele a stranu poškozeného. Obviňovatel je většinou užitečný idiot, který rozděluje společnost. Poškozeným jsou v tomto případě některá „média,“ která přebírala články nebo zprávy z ruských médií, slovo od slova.

Tzv. „nezávislá média“ se stala užitečnými idioty. Proč? Možná jsou finančně nezávislá, ale rozhodně nejsou obsahově nezávislá. A k tomu se váže myšlenková nezávislost. Napadlo někdy někoho tohle?: Když přeberu něčí obsah, jako překladatel musím pevně zastávat názor autora. Jinými slovy, předávám jeho názor.

Metoda „CTRL C a CTRL V“ je tou nejúspornější a nejjednodušší. Má ale velká rizika. A na to teď někteří tvrdě doplatí, protože média s degenerací společnosti docházejí do bodu, kdy už není odkud brát, a musejí se spoléhat sama na sebe. Dalším neduhem je přebíhání ze strany na stranu. Je špatně nalevo? Půjdu napravo, aniž bych se na tu stranu podíval.

Ono se to možná zdá směšné, v mnoha případech ale opravdu stačí s někým komunikovat a tam teprve poznáte, jaký má takové zpravodajství dopad na lidi…Z toho už jedině vyvodíte, že některá média jednají cíleně jako kult.

Škola občanských médií

Proto chceme do nového roku vstoupit s novým cílem. A tentokrát úplně nemožným - vytvoření nové armády válečníků. Po konverzacích s některými osobami je zřejmé, že tu starou armádu, neschopnou neutrálního informování, je nutno odsunout bokem a ignorovat v naději, že se třeba jednou sami probudí.

Jak by nová armáda měla fungovat? Plánujeme vytvoření sítě nezávislých médií, která si budou vyměňovat informace, know-how a budou myšlenkově nezávislá. Za tímto účelem v následujících měsících „založíme“ školu občanských médií, kde se dozvíte jak správně provozovat nezávislé občanské médium od absolutních základů až po ty nejmenší detaily.

Než se ale něco takového uskuteční, bude to chvíli trvat. Projekt je teprve v plenkách a bude se postupně rozvíjet.

Podpora už jen smysluplných projektů

Žijeme v době, kdy musíme vše zpochybňovat a dávat si velký pozor, co podpoříme. To nám právě ukázaly události nedávné doby. Z tohoto důvodu nepodporujeme projekty, na které narážíme každý týden v naší emailové schránce.

Už se také stalo, že se naše webové stránky ocitly jako „partner projektu“ bez našeho předchozího souhlasu na jedné nejmenované webové stránce, s jejíž redakční politikou absolutně nesouhlasíme. Takové jednání poškozuje celkovou image nejenom samotného „projektu,“ ale také image druhé strany.

Během několika posledních let tu bylo už tolik projektů, tolik iniciativ a tolik plánů a žádný nezašel nijak zvlášť daleko. Mezi hlavními důvody jsou rivalita, nejednota, nekomunikace, možná sobeckost, arogance a slepota. Někdy máte i pocit, že to někdo dělá, aby pak řekl, že měl celou dobu pravdu. Následkem toho každý projekt skončí velice brzy. Proto už budeme podporovat jen projekty, které mají smysl a opravdového ducha.

Nové zdroje financování

Jak zaručit pravidelný přísun peněz? To je problém, který řeší většina webů. Obyčejné klikací reklamy málokdy přinesou větší obnos a weby jsou závislé na příspěvcích od čtenářů. Jak se ale ukazuje, tato metoda dávno selhala a je třeba nalézt nové formy financování.

Naše pozornost se tedy bude ubírat směrem ke sponzorům nebo inzerentům. Pro zájemce o inzerci jsme připravili zvláštní ceník, který je výhodný pro obě zúčastněné strany. Jinak to bohužel nepůjde.

Strategie sociálních sítí

V roce 2015 jsme zkoumali strategie sociálních sítí. Sociální sítě jsou věcí, které spousta lidí absolutně nerozumí. Neví, kdy je vhodné vyvěšovat příspěvky, jaké příspěvky a v jakém intervalu. Dospěli jsme k závěru, že asi nejhorší sociální sítí pro média je Facebook, jehož zobrazovací algoritmus se pro média absolutně nehodí.

Proto jsme museli vytvořit vlastní strategii. Pokud na Facebook dáte více jak dva příspěvky denně, je to špatně. Ideální jsou DVA, jeden ráno nebo popoledni a druhý navečer. Jinak se příspěvek nedostane k co nejvíce uživatelům.

Na sdílení obsahu je zatím nejlepší Twitter. Příspěvky o maximální délce 140 znaků v kombinaci s gify nebo obrázky jsou tím nejideálnějším řešením. Stačí se jen naučit pár pravidel.

Je nutno také zmínit, že lidé by se měli naučit jednu zásadní věc: navštěvování webových stránek není podmíněno příspěvky na sociálních sítích. Někteří vyloženě čekají, až se něco objeví a podle příspěvku pak stránku navštíví. A to nás vede ke snížení návštěvnosti webu. Na sociální sítě vše dát prostě nejde.

Bilance

Tento rok bude za těch 8 let asi zatím nejsložitější. Každým rokem si říkáme, že se něco musí změnit a musíme proto něco udělat. Jenže zatím se měnilo jen chování společnosti. K horšímu. Rok 2015 se ukázal jako rok dekadence společnosti. Rok 2016 nám teprve ukáže, zda to může být ještě horší.

Na závěr už jenom zbývá popřát šťastný nový rok!

Komentáře

U tohoto článku nejsou žádné komentáře.
Pro přidávání komentářů se prosím přihlaste!

Související články

PF 2017

Image


Vážení přátelé,
rok plný zásadních zvratů, šoků, překvapení a také opatrného optimismu je za námi. Možná je na místě rok 2016 označit za zatím nejšílenější v tomto celém dobrodružství. I když na…

Omluva za výpadek

Image

Vážení čtenáři,
omlouváme se za několikadenní výpadek webu, který byl zapříčiněn pádem databáze. Web je teď plně funkční a připraven na další vlnu článků.
Tým WertyzReport